The Basement Tapes

19-10-2023


The Basement Tapes
студийный альбом Боба Дилана и The Band
Дата выпуска

25 июня 1975

Записан

Июнь–Сентябрь 1967, Март 1975

Жанры

Rock, folk, blues, country

Длительность

76:41

Продюсеры

Боб Дилан и The Band

Страна

 США

Лейбл

Columbia Records

Профессиональные рецензии
  • ссылка
  • ссылка
  • ссылка
Хронология Боба Дилана и The Band
Blood on the Tracks
(1975)
The Basement Tapes
(1975)
Desire
(1976)

The Basement Tapes (рус. подвальные магнитофонные ленты) — студийный альбом американского автора-исполнителя Боба Дилана и группы The Band, выпущен в 1975 году на лейбле Columbia Records.

Содержание

Об альбоме

Когда Дилан оправился от травмы после аварии на мотоцикле в июле 1966 года он, созвав музыкантов The Band и начал записывать как новые композиции, так и параллельно с ними народные песни в стиле кантри. Все 16 композиций Дилана, по-видимому были записаны в 1967 году в подвале Big Pink, [2][3] здания где жили трое участников The Band, в то время как восемь песен The Band были записаны в разное время и в разных местах между 1967 и 1975 годами. В 1975 году некоторые песни Дилана были дозаписаны при помощи наложения.

Материал из данных сессий нередко появлялись на бутлегах начиная с 1968 года, с наиболее известным из которых Great White Wonder 1969 года.

The Basement Tapes достигли 7-й позиции в 1975 году в альбомном чарте Billboard’а и 8-й позиции в Великобритании. В 2003 году, альбом занял номер 291 в списке 500 величайших альбомов всех времён журнала Rolling Stone.

Список композиций

Стророна 1

  1. «Odds and Ends» (Dylan) (take 2) — 1:46
  2. «Orange Juice Blues (Blues for Breakfast)» (Manuel) — 3:37
    • Manuel — vocal, piano; Danko — bass. Overdubbed 1975: Robertson — guitar; Hudson — saxophone; Levon Helm — drums
  3. «Million Dollar Bash» (Dylan) (take 2) — 2:31
    • Dylan — vocal, guitar; Hudson — organ; Manuel — piano, backing vocal; Danko — bass, backing vocal[2]
  4. «Yazoo Street Scandal» (Robertson) — 3:27
    • Helm — mandolin, vocal; Robertson — guitar; Hudson — organ; Danko — bass; Manuel — drums. Recorded at A&R Studio, New York City, January 10, 1968
  5. «Goin' to Acapulco» (Dylan) — 5:26
    • Dylan — vocal; Robertson — guitar; Hudson — organ; Danko — bass, backing vocal; Manuel — drums, backing vocal
  6. «Katie’s Been Gone» (Manuel, Robertson) — 2:43
    • Manuel — piano, vocal; Robertson — guitar; Hudson — organ; Danko — bass, backing vocal. Overdubbed 1975: Hudson — additional keyboards; Helm — drums.[3]

Сторона 2

  1. «Lo and Behold!» (Dylan) (take 2) — 2:45
    • Dylan — vocal, guitar; Hudson — organ; Manuel — piano, backing vocal; Danko — bass, backing vocal
  2. «Bessie Smith» (Danko, Robertson) — 4:17
    • Danko — vocal, bass; Robertson — vocal, guitar; Manuel — piano; Hudson — organ; Helm — drums, backing vocal. Recorded at Shangri-La Studio, 1975[4]
  3. «Clothesline Saga» (Dylan) (take 1) — 2:56
    • Dylan — vocal, guitar; Robertson — electric guitar; Hudson — organ; Manuel — piano; Danko — bass
  4. «Apple Suckling Tree» (Dylan) (take 2) — 2:48
    • Dylan — vocal, piano; Hudson — organ; Manuel — tambourine, backing vocal; Danko — bass, backing vocal; Robertson — drums
  5. «Please, Mrs. Henry» (Dylan) (take 2) — 2:31
    • Dylan — vocal, guitar; Hudson — organ; Manuel — piano, backing vocal; Danko — bass, backing vocal
  6. «Tears of Rage» (Dylan, Manuel) (take 3) — 4:11
    • Dylan — vocal, guitar; Robertson — electric guitar; Hudson — organ; Manuel — piano, backing vocal; Danko — bass, backing vocal

Сторона 3

  1. «Too Much of Nothing» (Dylan) (take 1) — 3:01
    • Dylan — vocal, guitar; Robertson — electric guitar; Hudson — organ; Manuel — piano, backing vocal; Danko — bass, backing vocal. Overdubbed 1975: Hudson — additional keyboards; Helm — drums, backing vocal
  2. «Yea! Heavy and a Bottle of Bread» (Dylan) (take 2) — 2:13
    • Dylan — vocal, guitar; Hudson — organ; Manuel — piano, backing vocal; Danko — bass, backing vocal
  3. «Ain't No More Cane» (Traditional) — 3:56
    • Helm — mandolin, vocal; Robertson — guitar, vocal; Hudson — accordion; Danko — bass, vocal; Manuel — drums, vocal. Recorded at Shangri-La Studio, 1975
  4. «Crash on the Levee (Down in the Flood)» (Dylan) (take 2) — 2:03
    • Dylan — vocal, guitar; Hudson — organ; Manuel — piano; Danko — bass
  5. «Ruben Remus» (Manuel, Robertson) — 3:13
    • Manuel — vocal, piano; Robertson — guitar; Hudson — organ; Danko — bass, backing vocal; Helm — drums. Recorded at Music From Big Pink sessions, 1968[5]
  6. «Tiny Montgomery» (Dylan) — 2:45
    • Dylan — vocal, guitar; Robertson — electric guitar, backing vocal; Hudson — organ; Manuel — backing vocal; Danko — bass, backing vocal

Сторона 4

  1. «You Ain't Goin' Nowhere» (Dylan) (take 2) — 2:42
    • Dylan — vocal, guitar; Hudson — organ; Manuel — piano; Danko — bass; Robertson — drums. Overdubbed 1975: Robertson — electric guitar
  2. «Don’t Ya Tell Henry» (Dylan) — 3:12
    • Helm — mandolin, vocal; Robertson — guitar; Hudson — piano; Danko — bass, backing vocal; Manuel — drums. Recorded at Shangri-La Studio, 1975
  3. «Nothing Was Delivered» (Dylan) (take 2) — 4:22
    • Dylan — vocal, guitar; Robertson — electric guitar; Hudson — organ; Manuel — piano, backing vocal; Danko — bass, backing vocal
  4. «Open the Door, Homer» (Dylan) (take 1) — 2:49
    • Dylan — vocal, guitar; Robertson — electric guitar; Hudson — organ; Manuel — piano, backing vocal; Danko — bass, backing vocal
  5. «Long Distance Operator» (Dylan) — 3:38
    • Manuel — vocal, harmonica; Robertson — guitar; John Simon — piano; Hudson — organ; Danko — bass; Helm — drums. Recorded on February 28, 1968 in Los Angeles during the Big Pink sessions.[6]
  6. «This Wheel's on Fire» (Danko, Dylan) — 3:49
    • Dylan — vocal, guitar; Hudson — organ; Manuel — piano, backing vocal; Danko — bass, backing vocal; Robertson — drums

Примечания

  1. Although Griffin lists no overdubs to this song, there is piano clearly audible on the released version which does not appear on the bootlegged original recording. This was most likely overdubbed in 1975 by Manuel or possibly Hudson.
  2. Griffin credits Dylan with harmonica on this track, but there is no harmonica audible.
  3. Griffin conjectures that it possibly might not be Helm playing the drums, but a session drummer who sounds somewhat like Ringo Starr in the fills.
  4. Griffin, Sid. Million Dollar Bash: Bob Dylan, the Band, and the Basement Tapes (London: Jawbone 2007) p. 294.
  5. Ibid. As per the liner notes, two drum kits are not audible, nor is piano. Helm may not be present at all if this was recorded prior to his return to the group, therefore it may be Manuel on drums and not piano.
  6. Griffin, 2007, Million Dollar Bash, pp. 255—256.

Ссылки

  • A Tree With Roots (Bootleg CD of the Full Basement Tapes)
  • Marcus, Greil. Liner notes, The Basement Tapes (Columbia Records, 1975)
  • Essay by Robert Christgau
  • Clinton Heylin talks about the Band contributions to The Basement Tapes.
  • Info about the actual recording sessions for Band songs not recorded in the Big Pink; also about six Band tracks that really were recorded there
  • Additional information about the recording sessions of The Basement Tapes


The Basement Tapes.

© 2011–2023 stamp-i-k.ru, Россия, Барнаул, ул. Анатолия 32, +7 (3852) 15-49-47